Friday, July 24, 2015

MH17 ja KAL007

Venäjän lännen kautta kierrättämässä propagandassa on kaivettu esiin KAL007:n alasampuminen, mikä ansaitsee muutaman kommentin:




It would not be the first time for a tragic incident to be exploited for propaganda reasons with potentially grave consequences. We refer to the behavior of the Reagan administration in the immediate aftermath of the shoot-down of Korean Airlines Flight 007 over Siberia on August 30, 1983.
Hours after the tragic shoot-down on August 30, 1983, the Reagan administration used its very accomplished propaganda machine to manage a narrative emphasizing Soviet culpability for deliberately killing all 269 people aboard KAL-007 in full knowledge that it was a civilian airliner. In reality, the airliner had been shot down after it strayed hundreds of miles off course and penetrated Russia’s airspace over sensitive military facilities in Kamchatka and Sakhalin Island. The Soviet pilot tried to signal the plane to land, but the KAL pilots did not respond to the repeated warnings. Amid confusion about the plane’s identity – a U.S. spy plane had been in the vicinity hours earlier – Soviet ground control ordered the pilot to fire.
The Soviets soon realized they had made a horrendous mistake. U.S. intelligence also knew from sensitive intercepts that the tragedy had resulted from a blunder, not from a willful act of murder (much as on July 3, 1988, the USS Vincennes shot down an Iranian civilian airliner over the Persian Gulf, killing 290 people, an act which President Ronald Reagan dismissively explained as an “understandable accident”).

Tuossa on totta lähinnä se, että kone todellakin oli eksynyt satoja maileja reitiltään. Sen sijaan koneeseen nimenomaan ei yritetty ottaa yhteyttä, yritys olisi havaittu kaikkialla lähialueilla, koska hätätaajuuksia kuunnellaan koko ajan. Yleisen käsityksen mukaan Neuvostoliiton sotilaskoneilla ei edes voinut viestiä hätätaajuuksilla, koska sen perättiin helpottavan lentäjien loikkauksia.

Sitä, tajusivatko neuvostoliittolaiset tehneensä virheen, ei voi tietää, mutta ainakaan he eivät moista väittäneet. Ensimmäinen selitys oli se, että koneesta ei tiedetty mitään. Toinen oli se, että kone oli havaittu, ja jatkanut lentoaan. Lopullinen oli se, että kone oli ollut vakoilemassa, lentänyt ilman valoja, yrittänyt väistää hävittäjän ampumia ohjuksia (varmaan onnistuisi 747:llä hyvin), koneen lento oli synkronoitu USA:n vakoilusatelliittien ja avaruussukkulan ratojen kanssa, ja koneessa oli ollut radiotutka (mikä se sitten lieneekään). Neuvostoliitolla oli ollut sekä oikeus että   että velvollisuus ampua kone alas.

Jeltsinin aikana Venäjä luovutti koneen mustat laatikot, ja koneen pudottanut lentäjä tunnusti valehdelleensa TV:ssä. Siitä huolimatta jotkut Neuvostoliiton/Venäjän hyödylliset idiootit uskovat edelleen koneen olleen vakoilemassa.

Iranilaisen koneen matkustajat ovat yhtä kuolleita, mutta USA sentään tunnusti kämmänsä heti eikä yrittänyt syyttää muita.


2 comments:

Anonymous said...

No Venäläiset onki huonompia valehtelemaan, kuin jenkit ..

Karjala takaisin said...

Määrä ei siis muutukaan laaduksi.